Tuesday 17 April 2012

lobak putih tumis lada hitam



Assalamualaikum semua
hope semuanya sihat2 selalu..

kena cuti baking ..x tau ler sampai bila eh..sampai oven ok ler kan..my oven tersentap di pagi minggu tu hari.
bila kk baby dgn penuh semangat ''perut kosongnya'' nak baked pizza..my oven wont turn on:((
sooooooooooo sad....bila di postmortem...diknobnya ade ribuan semut sudah buat rumah...aiseyy dalam bnyk2 tempat kat knob tu jgk yg si semut ni buat sarang eh...:(( other alternative sy bole gunakan microwave oven tetapi............... sy x jumpa manual oven saya...mmg x prnh guna m/w saya utk baking walaupun m/w sy tu jenis dual convection....hemmm nasib ler labu..hingga saya dipertemukan dgn manual tu baruler bole saya membaking:)

ok ler sudah2 ler dgn kisah sentap oven saya tu..meh sini nak share sikit recipe chinese cuisine..dapat resipi dari kk EnaZamri Rashid tapi saya ade buat sikit2 modification arr..:) klu kk ena py recipe gunakan daging & asparagus , sy tukar ke ayam & sweetpea.

saya mmg x prnh masak lobak putih..ni kira 1st time ler kan..tapi kombinasi caittt bahasa ku penuh dgn skemaa arrr..nyammpahhh.....  kombinasi dr sweet pea dn lada hitam tu mmg sedap!!..x tiffu tau...ranggup sweet pea dan harum lada hitam tu balance dgn rasa pedar sedikit pahit dr lobak putih tu..pada saya hidangan ni sedap pada yg nak cuba kelainan...

buat kk ena tq kk ena for the inspirasi
izin cha c&p di blog yea..

LOBAK PUTIH tumis blackpepper
inspirasi : kk enazamri rashid

bahan2
1 lobak putih dibersihkan & potong ikut suka
200 gm sweet pea
200 gm isi ayam - di potong kecil
2 ulas bwg putih - diketuk
sedikit hirisan lada merah - bole diganti dgn lada bell merah
oyster sos
black pepper sos
sedikit kicap manis
lada hitam secukupnya
bancuhan air tepung jagung secukupnya

cara2
perap sekejap ayam dgn sedikit garam & lada sulah
panaskan kuali dan isikan 2 sd minyak
goreng sweet pea sebentar , angkat & ketepikan
goreng lobak putih sebentar , angkat & ketepikan,
gorengkan ayam pula. - angkat dan ketepikan
dgn kuali yg sama , panaskan sedikit minyak dn tumis bwg putih, masukkan oyster sos, kicap manis, blackpepper sos kacau rata, jika terlalu kering tmbhkan sedikit air, masukkan ayam, sweet pea & lobak, masukkan jg lada hitam & hirisan lada merah / lada bell. jika suka bole tmbhkan garam..(sy x tmbhkan garam)
jika masakan terlalu berair masukkan bancuhan air jagung 1 sd makan..goreng sebentar dn boleh dihidang.


HAPPY COOKING!!!




No comments:

Post a Comment