Tuesday, 20 March 2012

apam gula hangus



ASSALAMUALAIKUM semua..:)

sedang  memikirkan camne nk load pic dr SD card sy ni..card reader sy x bole guna..soooo sad..ade SD card micro yg saya x bole loadkan dlm lappy sy..bole loadkan tapi sy kena format..but when sy format pic2 dlm tu will be deleted lerr..adoiiyaiii....xpe2 ..sabar ajelah...insyALLAH ade jalannya...(tetiba jer kan macam maher zain lak)

nway hari ni nak share apam gula hangus pny recipe..alaaaa recipe senang jer kan..tahu ler korang semua dh pakat2 buat dahh..hehe...
recipe sy adapt dr yatie..tq yatie for sharing..:)


APAM GULA HANGUS
asal copy : yatie - sinar kehidupanku
asal  recipe : hazz63@myresipi

Bahan2
1 cawan gula pasir*
1 cawan air panas*(*jadikan gula hangus)

2 biji telur
1/2 cawan minyak masak
2 sudu besar marjerin/butter
2 sudu susu pekat
1 sudu teh soda bikarbonat.
1 1/2 cawan tepung gandum.

Cara2
Gula dihanguskan kemudian dicampurkan dengan air.kemudian sejukkan
Didalam blender masukkan telur,susu,minyak dan marjerin/butter, kisarkan anggaran 3 minit
Masukkan gula yang telah disejukkan tadi bersama-sama soda bikarbonat dan dikisarkan lagi.
Akhir sekali masukkan tepung dan dikisar lagi sehingga sebati.
Kukus adunan tadi di dalam loyang yang telah disapu dengan minyak masak selama 45 minit.
Boleh juga menggunakan acuan mangkuk plastik...kukus dlm 15 minit.
Sekiranya adunan nampak cair bolehlah ditambah sedikit tepung agar apam tadi tidak mendap dan basah dibahagian bawahnya.


1 comment: