Sunday 17 July 2011

kerang bercili daun selasih

salam semua...hope semua fren sihat2 belaka.
pastinya penat dgn agenda hujung minggu  & esok ISNIN routine surirumah akan bermula lagi..
how i wish 2moro is FRIDAY...lolss. so impossible!!!!
nway saya share 1 lagi recipe yg menjadi idaman saya sejak pertama kali memandangnya.
tq KAK LIA kerana sudi share recipe ni pd cha...mmg simple...dn lebih terharu menurut KK LIA, recipe ini asalnya recipe adiknya yg jg kawan baik saya. (arwah JUNAINI ABU BAKAR) - ALFATIHAH.

saya panjangkan recipe ni pada semua...moga arwah tergolong dari kalangan orang2 yg beriman..AMIN...
KAK LIA izinkan cha C&P recipe yea kak....terimakasih bnyk2 kak!

ok frens,jom ler kita homeworkkan recipe simple & yummy ni...


bercakap tentang daun selasih ni...some info bole di refer tentang khasiatnya.

bhn2
1 kilo kerang - dibersihkan & direbus dgn sebatang serai yg dititik
sesudah masak, buangkan sebelah sahaja kulit kerang

bhn tumis
minyak utk menumis
1 biji bwg besar dihiris
1 ulas bwg putih dihiris
1 inci halia dihiris
sedikit cili api dihiris
sedikit lada hitam
kicap tiram secukup rasa
segenggam daun selasih dihiris halus (sy x hiris pun)
**** secara kebetulan saya mmg ada stok cili paste,jadi saya gunakan cili paste & halia hiris saja.
cili paste terdiri dari cili api , bwg besar & bwg putih - dikisar halus dan di tumis hingga garing / pecah minyak - bila dah sejuk bole keep dlm bekas kecil & keep in fridge

cara2
tumis semua bahan tumis
perasakan dgn garam & sos tiram
masukkan kerang - seratakan dgn bahan tumis
masukkan daun selasih & tutup api
bolehlah dihidang


rasa kerang dgn pedas cili ni memang sedappp ditambah lagi dengan harum daun selasih...mmg makan bertambah2 lerrrr.........


HAPPY COOKING!!!

No comments:

Post a Comment